BLACKFRIDAY je tu! Vyberte si ty nejlepší a nejprodávanější produkty za super cenu.

Co jsou to aminokyseliny? Přehled těch nejznámějších

aminokyseliny-prehled-nejznamejsich

Co jsou to aminokyseliny?

Aminokyseliny (AMK) jsou organické kyseliny, které tvoří základní stavební složku peptidů a proteinů. V přírodě najdeme více než 300 aminokyselin, ale jen 20 z nich se vyskytuje v proteinech hlavně ve formě L-α-aminokyselin. Samy o sobě se aminokyseliny podílejí na metabolických pochodech. Nejjednodušší aminokyselinou je glycin (kyselina aminooctová)

#banner-vyziva#

 

Základní rozdělení aminokyselin:

 

Esenciální aminokyseliny

Tělo si je neumí vyrobit samo, a proto je nutné je čerpat z potravy. BCAA patři mezi tzv. rozvětvené aminokyseliny, které se skládají z valinu, leucinu a isoleucinu. Jejich hlavní vlastností je ochrana svalové hmoty před rozpadem, což ocení zejména sportovci. Příklad esenciálních AMK: Arginin, leucin, lysin, taurin, tryptofan, valin

 

Neesenciální aminokyseliny

Tělo si je dokáže vyrobit podle toho, jak potřebuje. Ovšem při nevyvážené stravě či vysoké fyzické aktivitě může nastat jejich nedostatek. Z toho důvodu je dobré je doplňovat také v potravě. Příklad neesenciálních AMK: Alanin, asparagin, glutamin, glycin, karnitin, tyrosin.

 

Komplexní aminokyseliny

Mají za úkol převrátit organismus do růstové fáze (startují růst a dodávají energii). Podporují regeneraci a udržení svalů. Je lepší je dávkovat během dne vždy mezi jídly. Na lačno mají mnohem větší vliv.

 

Stručně o nejznámějších aminokyselinách

Arginin

  • Nejvíce používaná aminokyselina, důležitá pro sportovce, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu.
  • Používá se v tvorbě kreatinu (= arginin + glycin + methionin)
  • Ve stravě jej získáme z vaječného bílku, arašídů, kuřecího vývaru,..
  • Dávkování je vhodné ihned po tréninku a před spaním.

 

Alanin

  • Druhá nejhojnější aminokyselina v krvi.
  • Lze ho využít jako zdroj energie při vyčerpání energie zásob cukru ve svalech.
  • Pokud lidské tělo nemá s tvorbou alaninu problém, dokáže si jej vyrobit samo.

 

Glutamin

  • Důležitý pro imunitu, jeho příjem zvyšuje hladinu růstového hormonu
  • Efekt po konzumaci glutaminu – plné svaly, zvyšuje se silový výkon, nárůst svalů
  • Zdroje: tvrdé sýry, hovězí maso a kuřecí maso, sójová omáčka

 

Tryptofan

  • Předávkování může poškodit játra a způsobit rakovinu žlučníku.
  • Vzniká z něj serotonin, ten brání vzniku bolesti a zlepšuje usínání.
#banner-vyziva2#

 

Carnitin

  • Netvoří součást bílkovin.
  • Umožňuje spalování tuku v buňkách.
  • Velmi využívaný při vysoké sportovní zátěži, vhodný při svalové dystrofii, při chronické únavě,..
  • Zdroje ve stravě: živočišné produkty, maso.
  • V tabletách, nebo v prášku.

 

Tyrosin

  • Význam - velmi důležitý pro hormon štítné žlázy.
  • Nepoužívá se jako běžný doplněk stravy.

 

BCAA (= Leucin, izoleucin a valin)

  • Tzv. větvená aminokyselina,
  • Chrání svaly, játra před devastací, ale jsou využívány i mozkem,
  • Využívá se při vysoké sportovní zátěži,

 

Mohlo by vás zajímat

Cholesterol, který je ten špatný?
Co je to glykemický index