Vážení zákazníci, trvalo nám dlouho, než jsme udělali finální verdikt, ale rozhodli jsme se provoz tohoto eshopu ukončit. Rozhodli jsme se hlavně z časových důvodů. Naše firma jako taková funguje dál, aktuálně jednáme s potenciálnimi kupci, že by provoz eshopu znovu obnovili, kde bychom jim měli dodávat produkty z naší výroby. Děkujeme za pochopení.

Co je to štítná žláza a její poruchy

stitna-zlaza-poruchy

Co je to štítná žláza

Štítná žláza je endokrinní žláza umístěná v dolní části krku před průdušnicí. Její největší význam je kontrola látkové výměny. Produkuje dva hormony: tyroxin a trijodotyronin, s jejichž pomocí řídí náš metabolismus. V momentě, kdy štítná žláza neprodukuje správné množství hormonů objevují se zdravotní potíže.

#banner-vyziva#

Poruchy štítné žlázy

Hypotyreóza = snížená funkce

• Štítná žláza je málo aktivní -> produkuje menší množství hormonů
  • Energie v těle se využívá pomaleji
  • Metabolismus je zpomalený
  • Příznaky – ospalost, zimomřivost, únava, vypadávání vlasů, poruchy menstruace,..
  • Léčba: je obvykle celoživotní a probíhá formou tablet, které dodávají chybějící hormon do těla.
  • Častější než hypertyreóza

Hypertyreóza = zvýšená funkce

• Štítná žláza je nadměrně aktivní -> produkuje velké množství hormonů
  • Může být způsobena i autonomním (toxickým) nezhoubným nádorem (adenomem)
  • Zrychluje metabolismus
  • Příznaky – poruchy srdečního rytmu, bušení srdce, pocení, nervozita, nespavost, úbytek svalové hmoty, hubnutí, nekontrolovatelné pocity hladu, nepravidelnost menstruačního cyklu, …
  • Léčba: Pomocí léků, které mají normalizovat hladinu hormonů. Pokud ani po pravidelném podávání léků zvýšená činnost štítné žlázy není stabilizována, je nutné přistoupit k některé z dalších variant postupu – operace, léčba radiojódem.

Hypotyreóza a hypertyreóza se až 8x častěji projevují u žen než u mužů. Celkem trpí onemocněním štítné žlázy asi 200 miliónů lidí na celém světě, přičemž pouze polovina si je svého onemocnění vědoma.

Význam / účinky štítné žlázy

Hormony štítné žlázy ovlivňují metabolismus cukrů, tuků a bílkovin. Jejich správné množství je důležité pro správnou činnost ostatních orgánů a tkání.

Hlavní skupiny účinků:

1. Oběhové – Hormony štítné žlázy zrychlují srdeční činnost. Pokud je jich nadbytek, může dojít k poruchám srdečního rytmu, ten se projevuje bušením srdce. Nedostatek hormonů pak vede ke zpomalení srdečního pulzu. Oba případy ovšem mohou vést ke selhání srdce.
  2. Metabolické – Hormony štítné žlázy zvyšují energetický výdej. Pokud je jich v těle nadbytek, vede to k úbytku hmotnosti. Snížená funkce se ale obezitou nebo přibíráním na váze neprojevuje. Ipacienti trpící tímto problémem mohou být štíhlí.

Nedostatek či nadbytek hormonů může vést ke zhoršení cukrovky či kolísání glykemie u diabetiků, protože právě hormony štítné žlázy ovlivňují metabolismus cukrů.

Jak se projevuje nedostatek jódu na funkci štítné žlázy?

Jód je potřebný pro vznik hormonů štítné žlázy, protože bez atomu jódu nevznikne molekula hormonu štítné žlázy. I když ČR nemá moře, nemůžeme říci, že bychom trpěli nedostatkem jódu. Naštěstí už několik desítek let zpátky se přišlo na to, že ej potřeba dodávat jód celosvětově, takže mezi zdroje jódu můžeme dnes zařadit sůl, některé minerálky, do kterých je jód přidáván.

#banner-vyziva2#

Rakovina štítné žlázy

Nádory štítné žlázy patří mezi vzácnější onemocnění (asi jen 0.5 – 1% všech karcinogenních onemocnění). V ČR se ročně projeví asi 400 nových případů.

Při vzniku nádoru se objevuje řada rizikových faktorů: dědičné poruchy, radioaktivní záření, nedostatek jódu, autoimunní choroby,..

Projevy: nádor se může projevit čtyřmi nejčastějšími variantami

• Lokálně rostoucí uzel – Ve štítné žláze je prokázaný uzel, kdy nález se musí ověřit mikroskopicky
  • Lokálně uzlinový syndrom – Zduření spádových lymfatických uzlin, nejčastěji se jedná o uzliny krční
  • Vzdálené metastázy - Nález plicních metastáz, který je odhalen při snímku hrudníku
  • Mikrokarciom – Mnohdy se nedoporučuje terapie a pacient musí pouze docházet na pravidelné kontroly.